top of page

תזונה המונעת סרטן

מאת: צח נחומי

זה כל כך מבלבל. למי להאמין? העומס כל כך גדול, ההבטחות להחלמה אינסופיות, אבל למעשה, קשה מאוד לדעת איזו תזונה היא המומלצת ביותר ואילו מזונות כדאי לנו לאכול כדי למנוע סרטן. יש פעמים שניתן למצוא גשר אבל לעיתים זה פשוט לא אפשרי. איך אפשר לגשר בין תזונה טבעונית לתזונת פליאו? זה פשוט לא אפשרי. איך אפשר לגשר בין המלצה של דיאטנית בבית חולים אשר טוענת שזה לא נורא לאכול לחם וגלידה, כדי לא לאבד קלוריות ולרדת במשקל במהלך טיפולים, לבין מטפל אשר יועץ להפסיק סוכר לחלוטין? שוב, לא אפשרי.

ברשומה הזאת ניגש לבסיס שאין עליו מחלוקת. יכול להיות שיש חילוקי דעות על החשיבות של כל אחת מההמלצות, אבל תהיה הסכמה בין כל הגישות שההמלצות האלו נכונות למניעת סרטן ולהחלמה. אני דרך אגב לא אוהב כל כך את העניין הזה של "מזונות למניעת סרטן", אלו פשוט מזונות בריאים ונכונים עבור כולם ויש מחקרים שמקשרים אותם לסרטן, בקיצור, לא צריך סרטן כדי לאכול בריא!

אז נתחיל במה להימנע?


- סוכר. הכי פשוט והכי נכון. הסוכר הוא פשוט משהו שגידולים סרטניים אוהבים מאוד, בדיקת PET-CT בנויה על האהבה הזו. אז למה בכלל מייצרים את כל המזונות האלו? למה ארגוני הסרטן והדיאטניות לא דואגות לזרוק את מכונות המשקאות הממותקים ממחלקות האונקולוגיה? למה ההמלצה הגורפת להימנעות משתנה ל "תשתדלו" כשר הסרטן מתגלה? כל השאלות האלו הינן שאלות כלכליות, פוליטיות ושאינן רפואיות. סוכר מזיק לנו ויש להימנע ממנו.

- בשר מעובד. פסטרמה בחוץ, בשר קפוא-בחוץ, נקניקים עם כל מיני חומרים משמרים-החוצה, נקניקיות קפואות-לא בבית ספרנו. את כל הבשר המעובד הזה אסור להכניס לגוף בשום פנים ואופן. אפשר להתווכח האם בשר בקר טרי מגידול מקומי הינו בריא או לא אבל לגבי בשר קפוא ומעובד פשוט אין ויכוח, וזה גם מזיק לעולם, לסביבה וגורם לצער בעלי חיים, אז באמת שכדאי לוותר.

- מזון מהיר. הוא זול (אוקיי, לא בישראל, אבל במקומות אחרים בעולם), קל ומהיר לקנות אותו, והוא הורג.

- שומן טרנס/שמן מזוכך. כל השמנים התעשייתיים פשוט מרעילים אותנו. רוצים לאכול בורקס קפוא? לא! אתם לא באמת רוצים, רק נדמה לכם. לטגן שניצל בשמן מזוכך? ממש לא!

- מזון מעובד. יש פה איזה ויכוח, מהו בדיוק מזון מעובד? איך נזהה אותו? אז יש כמה כללים שמצאתי. אם כתוב עליו, E+ מספר כלשהו, זה אומר שהוא מעובד. אם יש בו שמן, כגון שמן חמניות, הוא מעובד. אם כתוב עליו באותיות גדולות "ממרכיבים טבעיים בלבד!", 99% מעובד. בקיצור, כל מה שאפשר לאכול מייד וארוז באריזה יפה ובוהקת.


ומה כן כדאי לאכול?

- מזונות מלאים. יש הבדל גדול בין תפוז לבין מיץ תפוזים ובין אורז מלא ואורז לבן. לא נתווכח כרגע על השאלה "האם אורז בריא בכלל?", נשאיר זאת למפגש יעוץ תזונתי. פשוט אוכלים מזונות מלאים.

- אכלו ירקות. כמה? לא לעכשיו, אבל אל תוותרו עליהם, נסגור שירקות צריכים להוות לפחות 50% מהמזון שלנו.

- אכלו פירות. כמה? אני ממליץ לא יותר מאחד ביום אבל לא נתווכח על זה.

- מזון טרי. כמה שזה פשוט וכמה שזה טעים. זה גם מכוון אותנו לירקות עונתיים וגם מונע חומרים משמרים.


אני רוצה להוסיף עוד מזונות שמנקודת מבטי כדאי לשים לב אליהם. הייתי ממליץ להימנע מחלב ומוצרי חלב. הם מעובדים, חסרי אנרגיה, מלאים בחומרים מזיקים וגורמים לסבל עבור בעלי חיים. אם אתם מכירים מחלבת עיזים קטנה בסמוך לכם, אז נהדר, אבל לרובנו אין את האפשרות לצרוך חלב ומוצרי חלב בריאים. מומלץ להימנע מחיטה ואורז לבן וגם ממוצרי סויה כגון חלב סויה. אני ממליץ לאכול ירקות, אגוזים, דגים, בשר, פירות, אצות, ולמעשה, כל מזון שאינו מעובד, פשוט בהתאמה אישית.


זהו פחות או יותר. על כל השאר אפשר להתדיין, האם בשר בריא או לא? האם כדאי לאכול חיטה או לא? מה התרומה של תוספי מזון? האם אורז בריא? כל אלו שאלות נהדרות ויש עליהן תשובות שונות אבל על העקרונות שמניתי אין ממש ויכוח, ולא כי אי אפשר, אלה שזה גם מוכח וגם מאוד ברור ואינטואיטיבי, הרי ברור לנו שיש משהו חשוד באריזה יפיפייה עם תמונה של פיצה קפואה עם חומרים משמרים שיש לה תוקף לעוד שנה, הסיבה היחידה שאנחנו ממשיכים לאכול אותם היא כי מפיצים אותם בכל מקום ומבנה המוח שלנו מתקשה להבין את הנזק שנעשה כשאנחנו אוכלים מזונות כאלו.


לסיום, ומצטער שאני לא מסוגל לעצור את עצמי, יש לי אמירה לא מדעית, כושלת לוגית, ולא אחראית, אבל, אני חש זאת בעצמותי-ברוקולי הוא הירק הכי בריא בעולם!

Comments


bottom of page