top of page

מעברי עונות

מאת: צח נחומי

מיקום: קליניקה, ישראל.

העונה: חורף, ינואר.


"איך התזונה שלך? מה את אוהבת לאכול?"

"אני אוכלת בריא מאוד"

"נהדר, מה את אוכלת?"

"אני אוכלת בריא מאוד!"

"נהדר. מה את אוהבת לאכול בבוקר?"

"סלט ירקות, פרוסת לחם"

"נהדר. מה את אוהבת לאכול בצהריים?"

"סלט, ירקות, עוף"

"נהדר. מה את אוהבת לאכול בערב?"

"סלט, ירקות, לפעמים ביצה, פרוסת לחם"

"נהדר. איזה ירקות את אוכלת?"

"מלפפון, עגבנייה, חסה"


אם זו נשמעת לכם תזונה מאוזנת, כדאי לכם להמשיך לקרוא.

נראה לי שזה די מייצג אותנו, הישראלים. אנחנו בטוחים שאנחנו אוכלים כל כך בריא, אבל בעצם, התנתקנו לחלוטין מהסביבה שלנו וממזג האויר הסובב אותנו. נקדיש כמה מילים לעניין הזה, בכל זאת, הסתיו כבר כאן ועוד רגע החורף מגיע.

הקשר בין טמפרטורה, מזג האויר, האוכל שאנחנו אוכלים, הפעילות שאנחנו מבצעים ומצבנו הבריאותי מפורטים מאוד ברפואה המסורתית. השפעה של עונות שנה וכיצד כדאי לנו לנהוג מתוארים באריכות ברפואה הסינית אך, לצערנו, נזנחו כמעט לחלוטין בתקופה המודרנית, חבל, יש כבר מספיק מחקרים ועדויות המצביעות על החשיבות של העניין על גוף האדם.

סקירה מיפן [1] מראה בבירור על הקשר בין מצב מזג האויר על סימפטומים שונים כגון התקררות, כאבי ראש וכאבי מפרקים. כאבי מפרקים, לדוגמה, יעלו בבירור בטמפרטורה לחה וחמה, תואם לחלוטין אבחנה של רפואה מסורתית הרואה בלחות גורם מרכזי לכאבי מפרקים. סקירה מארה"ב [2], הכוללת מאגרי מידע רבים ומבוססים, מציגה קשר ישיר בין מחלות קור ועונת החורף. טוב, זה לא מפתיע שיש יותר מחלות בחורף?! נכון? האמת שזה מפתיע אם מתייחסים לווירוסים כגורמי מחלה עיקריים, אבל מה תגידו אם אגיד לכם שבסקירה נמצאה קורלציה בין עלייה במצבים מנטליים-נפשיים לעונות הסתיו והאביב? כן, עונות מעבר משפיעות על המצב המנטלי שלנו. יש אפילו קורלציה בין עונות השנה ומזג האויר בזמן לידתנו [3] על המשקל, הגובה ואף על גיל הווסת הראשונה של נשים.


טוב, מה זה קשור לסלט עכשיו? קודם כל, הכל קשור, אבל יותר בדיוק, אכילה של מזון בעונתו היא אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם מזג אויר חיצוני ועם נטייה לאזן את המזג הפנימי שלנו. עגבנייה ומלפפון הם נהדרים, וגם טעימים מאוד, אבל האם הם מתאימים לאכילה בכל ימות השנה? תרגישו את המלפפון. הוא קריר ומלא בנוזלים (בוודאי המלפפונים בישראל שנראה כאילו סבלו מהשקיית יתר). גם העגבנייה קרה ומלאה בנוזלים, וזה עוד לפני שציינו שרוב האנשים אוכלים את הסלט שלהם די קרוב להוצאת הירק מהמקרר. אז בסדר, בקיץ הישראלי זה עוד איכשהו עובר, אבל בחורף? בעונה הקרה ביותר, כשהסביבה רטובה וספוגת מים, זהו המזון שאנחנו בוחרים לאכול?

כל הנושא הזה של לאכול מזון בעונתו מדבר אלי מאוד, אבל אם נעזוב רגע את הרומנטיזציה, זה דורש מאיתנו שינוי מחשבה רציני. אין ספק שאכילת מזון בעונתו טובה עבור האדם הפרטי, אבל כוחות כלכליים ותפיסה תודעתית מרחיקים אותנו מאוד מלהצליח לעשות זאת, בסוף, אנחנו נשארים עם מזונות מצומצמים, לא מגוונים ומנותקים לחלוטין ממה שהגוף והנפש שלנו זקוקים להם [4].

אז למה הגוף שלנו זקוק? אם נעשה זאת בקצרה, ההיפך. פשוט ההיפך. כשקר- תאכל חם, כשלח-תאכל מייבש, כשיבש-תלחלח. אבל איך אפשר לדעת? נכון, בהתחלה זה קשה ואפשר להיעזר באנשי מקצוע, אבל אם נאמץ גישה תמימה של ילד, הדברים יהפכו פשוטים יותר.

עכשיו סתיו. עונת יובש בה הצמחים מתייבשים ומשילים את עליהם, הלילה מתארך וחשים קרירות. זה זמן ללכת לישון מוקדם יותר, לקום מאוחר יותר, לאכול מאכלים חמים ומזינים יותר ולהימנע ממאכלים יבשים (טוסטים ובייגלע לדוגמה). זהו זמן נהדר לחימום והכנת הגוף והבית לקראת החורף שעומד להגיע. כדאי לעשות פעילות ספורטיבית בבית ולא ריצות בשעת בוקר מוקדמת. מתיחות, פילאטיס או יוגה, לדוגמה, יהיו נהדרים.

נעשה לסיום דמיון מודרך? דמיינו עולם שבו האורות מתעמעמים כאשר החושך יורד, מהעבודה מתקשרים להודיע שמעכשיו ישיבת הבוקר מתחילה מאוחר יותר (פשוט כי לא נעים לקום בחושך), אתם אוכלים את פירות וירקות שגדלו בסביבתם והטבעית ובעונתם, יש שפע ומגוון של מאכלים ומזונות ואתם נהנים להכין אותם, אתם מבצעים פעילות גופנית טבעית שמתאימה למזג האויר החיצוני והגוף שלכם רגיש ויודע בדיוק למה הוא זקוק.

נסכם? אני לא מאמין שהעולם הכלכלי העכשווי שלנו יעזור לנו להתחבר למקום הזה, אבל שינוי אישי אפשרי ועוד איך!


1. Weather and Health Symptoms/ Mihye Lee , Sachiko Ohde

2. Time Trends and Seasonal Patterns of Health-Related Quality of Life Among U.S. Adults/ Haomiao Jia, Erica I. Lubetkin

3. Season of birth is associated with birth weight, pubertal timing, adult body size and educational attainment: a UK Biobank study/ Felix R. Day a, Nita G. Forouhi

4. מי שרוצה לקרוא קצת על העניין ממבט יותר כלכלי ופרקטי מוזמן לעיין במאמר הזה, אני לא מסכים עם הגישה אבל מעניין לקרוא על האתגרים של העולם בנושא. Seasonality and dietary requirements: will eating seasonal food contribute to health and environmental sustainability?/ Jennie I. Macdiarmid





Comments


bottom of page