top of page

לעשות או לא לעשות? זאת שאלה

מאת: צח נחומי

אני חייב לעשות התעמלות, אני חייב לאכול נכון, אני חייב לעבוד, אני חייב לקום מוקדם בבוקר לעבודה, אני חייב להיות בריא מחר, אני חייב, אני חייב, אני חייב...

כן, ככה נראים חיים של רבים מאיתנו, ולפעמים גם שלי. אנחנו מתישים את עצמנו כל כך במחשבות על העתיד שכאשר הוא מגיע אין לנו כבר כח לעשות לעשות את מה שרצינו לעשות מלכתחילה.

אני הייתי פוגש את העניין הזה כשהייתי מוותר על בילויים, הצעות לאירועי תרבות ועוד כאלו עניינים משמחים, פשוט כי הייתי חושב על יום העבודה שלמחרת. "אני אהיה עייף", "לא אקום בבוקר" ועוד כל מיני תירוצים של אנשים כבויים שחושבים יותר מדי. לשמחתי, החברים והאשה לא התייאשו ממני. לקח לי זמן לגלות שכאשר חיים את הרגע, יש גם הרבה יותר אנרגיה לרגע שאחריו. טוב אני לא בטוח שזה ממש קשור לעניין שהתחלתי איתו, אז נעבור רגע למשהו אחר לגמרי.


עולם המערב מקדש עשייה. חייבים להצליח, חייבים עוד, חייבים לעבוד, חייבים לעשות כושר וחייבים להסתכל קדימה. זה יפה מאוד לפעמים, אבל התנועה והמחשבה התמידית מתישים מאוד, גורמים לחוסר סיפוק ועייפות כרונית. המצב התודעתי הזה גורם למחשבות יתר, חוסר בשעות שינה, וכך, קשה לגוף ולנפש לעבור תהליכי החלמה. מי שלא מרגיש טוב נכנס מייד לאמוק של עשייה ונטילת תרופות, אבל בד"כ, לא יעצור ופשוט יתבונן במה שעובר עליו.

עולם המזרח מקדש אי עשייה. הדברים כבר יקרו מאליהם ולך אין מה לעשות מלבד להיות בשקט ולהתבונן. אל תעשה, גם ככה אין לזה השפעה. המחשבה הזאת יוצרת תנועה מאוד חופשית, אבל גם חוסר יחס לסביבה. אפשר ללכת ברחוב בהודו ולהבין שלא תמיד בריא וטוב לא לייחס משמעות לעתיד לבוא ולעשייה. אבל עוד פעם הראש שלי רץ לכל מיני כיוונים, מה בעצם רציתי להגיד?

הרעיון הוא למצוא את המקום שבו אני חי בתנועה חופשית בלי לחשוב על המחר ולהצליח להתבונן במה שעובר עליי. זה קשה, לא לימדו אותנו לעשות את זה, אבל זה כל כך חשוב עבורנו. זה גם מצחיק כי אין למעשה שום עצה שיכולה לעזור להצליח, מה אפשר להגיד על זה? "לך תעשה מדיטציה כדי ללמוד לא לעשות?!", או אולי "תחשוב על איך אתה לא צריך לחשוב!", בקיצור, כל עצה של עשייה לא רלוונטית לעניין. האמת שבעולם המערבי זהו בדיוק הלך הרוח, בגלל זה אנחנו ממליצים למי שרוצה להוריד במשקל לקחת תוספים ולא להפסיק לאכול, ולמי שחסר כסף אנחנו ממליצים קורסים לעשיית כסף במקום להפסיק לצרוך זבל.

אז מה היה לנו? הרפיה, תנועה חופשית, גוף משוחרר, לחיות את הרגע, להתבונן. לא צריכים להיות זרוקים ברחוב ולוותר על העתיד בכדי לחוות זאת

Comments


bottom of page