top of page

האם גוג'י ברי יכול למנוע נשירת שיער בטיפולים כימותרפיים?




מאת: צח נחומי

אני יודע מה תגידו, כותרת פרובוקטיבית, ובסוף, אכזבה. אז אני חושב שאפתיע אתכן/ם. אקדים לומר את התשובה, והתשובה היא... אולי. כן, אולי. אני פשוט לא בטוח האם גו'גי ברי יכול לעשות זאת, אבל כל הסימנים מראים שיש על מה לדבר. תקראו ותחליטו בעצמכן/ם.

הכל החל, כאשר שמתי לב שמטופלות אשר אני רוקח להן גוג'י ברי, סובלות פחות מנשירת שיער, ולאחר טיפולי הכימו, השיער שלהן משתקם טוב יותר. ברפואה הסינית, נקרא הגו'גי ברי- Gou Qi Zi, והוא משתלב היטב בפורמולות לטיפול בעיניים ושיער. מודה שזו לא הסיבה שבגללה בחרתי בו. אבל, העיניים לא משקרות, ולא יכולתי להתעלם מהשינוי שקרה למטופלות האלו. במקרים כאלו, תמיד טוב להקליד קצת ברשת, לפתוח ספרים ולראות מה כותבים, אם בכלל, על העניין. בינתיים, 1-0 ל "יש מצב שהגוג'י עוזר עם השיער".

אז הקלדתי, ומצאתי דברים מאוד מעניינים. בהתבוננות חומרית-מודרנית על הגוג'י [1], נעשו מחקרי מעבדה רבים על פוליסכרידים, בעיקר וscopoletol שנקרא גם chrysatropic acid, והשפעתם על תאים סרטניים. אני מודה, קשה לי עם המחקרים האלו. הם אינם קשורים, בד"כ, לרפואת צמחים, והם לא עוברים לשלבים מעשיים יותר. בכל מקרה, בכל מחקרי המעבדה האלו, חומרים מהגו'גי ברי נמצאו כאנטי סרטניים דרך מנגנונים שונים, ובסרטנים מסוגים רבים. עוד כיוון מפתיע, הגוג'י מכיל חומצה לינולאית Linoleic acid - שכאשר הגוף נמצא בה בחוסר, הוא יסבול מנשירה ויובש בשיער. עוד כיוון יפה וכבר 2-0 לטובת "יש מצב שהגוג'י יכול לעזור".

האם גוג'י ברי יכול למנוע נשירת שיער בטיפולים כימותרפיים?
האם גוג'י ברי יכול למנוע נשירת שיער בטיפולים כימותרפיים?

האמת, מספיק לחוש גוג'י ברי מאיכות טובה ולטעום אותו בכדי להבין שמדובר בצמח מזין מאוד. הוא מתוק ודביק, מרגישים את הנוזלים כאשר לועסים אותו, והצבע האדום שלו מזכיר לנו את איכות הזנת הדם שמשויכת לו ברפואה הסינית. ואכן, הוא מלא בוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ועוד המון חומרים עם שמות שקשה לי לזכור. גם בקלסיקה של הרפואה הסינית, וגם בפרקטיקה של טיפול בחולים אונקולוגיים, יש מקום של כבוד לצמח הנהדר הזה [2].

איפה היינו? אה...נשירת שיער! אז החלטתי להריץ עוד מילות חיפוש ומצאתי עוד כיוון [3]. ניסוי יעילות של מיצוי גוג'י ברי על תאי שיער של עכברים. אני כל כך לא אוהב את המחקרים האלו. אחסוך את התיאורים הגרפיים ונסכם כך- תאי שיער של עכברים אשר הוטבלו במיצוי גוג'י ברי נפגעו פחות בחשיפה לכימו מסוג ציספלטין – Cisplatin מאשר כאלו שלא. 3-0 לטובת "יש מצב שזה עובד, העניין הזה".

זוכרים שאמרתי שאני לא אוהב מחקרים כאלו על צמחים ושהם לא עוברים לפסים מעשיים? אז בבקשה, מחקרי מעבדה מציגים יעילות, מאמרים ומאגרי מידע מעידים על היותו בטוח, כבר התעללנו בבעלי חיים, אז למה מחכים? קדימה, בואו נסדר איזה שמפו ונבדוק את העניין הזה במחקר רציני. מכירים מישהי שלא תסכים לחפוף בתמצית גוג'י? כמה סכנה כבר יכולה להיות במחקר כזה? לצערנו, זה לא עובד ככה בעולם האמיתי, ומסיבות רבות. אם חייו של הבלוג הזה יאריכו ימים אני מבטיח שאקדיש לזה.

אז מה תגידו? בקליניקה, אני רואה שזה עובד. מחקרים וחומרים פעילים יש גם יש. מחקר מעבדה עם תאי שיער של עכברים מראה יעילות. האמת, יפה. אבל, אין מה לעשות, אם ביקורת אז עד הסוף, לכן, אי אפשר להגיד בביטחון מלא האם, באיזו דרך ועד כמה ניתן לעזור, לנשירת שיער בעזרת גוג'י ברי.

נסכם? אני לא ראיתי אף תמצית צמחים, שמפו או דרך אחרת, למניעה מלאה של נשירת שיער בטיפולים כימותרפיים. אני כן מאמין, שצמחי מרפא, וגוג'י כמובן, משקמים ומונעים פגיעה בשיער ובעור. בשבילי זה מספיק.



[1] מי שרוצה לקרוא קצת יותר על הצמח מוזמן להיכנס לסקירה הזאת-

A review of the anticancer and immunomodulatory effects of Lycium barbarum fruit/ Wai-Man Tang • Enoch Chan. מאוד לא הייתי ממליץ לעשות את זה. עלולים לא לאהוב צמחים אחרי קריאת אמרים כאלו.

[2] לדוגמה Investigation into a New System for the Treatment of Cancer with Chinese Medical Substances By Professor Yu Wenjun . זהו מאמר מהסוג האהוב עלי כשמדובר בכתיבה מודרנית-מערבית. ברפואה הקלאסית Gou Qi Zi מופיע כבר ב 100 הראשונה לפני הספירה.

Lycium barbarum Polysaccharides Attenuate Cisplatin-Induced Hair Cell Loss in Rat Cochlear [3] Organotypic Cultures/Quan Liu 1, Yanqing Li 1https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22272115/

Comments


bottom of page