top of page

אומגה 3- שומן, דגים ואיך היה כשהיינו ילדים

אומגה 3. חומצת שומן. שמענו עליה כבר המון. זהו התוסף היחיד שנמצא אצלנו בבית באופן קבוע, כי האמת היא, שאי אפשר בלעדיו, ממש ככה.

החשיבות של אומגה  3 בחיי היום יום כל כך חשובה שצריכה קבועה שלו מועילה להפחתה של מצבים דלקתיים ולפעילות המוחית שלנו. אז מה קרה שפתאום אנחנו צריכים את התוסף הזה? למה אי אפשר לקבל אותו ממזון? הסיבה היא שהעולם השתנה, ובמקרה הזה, לא לטובה. בעבר חומצת השומן אומגה 3 הייתה בכל מקום, העולם הנפלא העניק לנו אותה בשפע ובאיזון מלא מול החברה שלה, אומגה 6 . השנים חלפו, המהפכה החקלאית גרמה לשחיקה של האדמה, צריכת הבשר עלתה והמזון שאוכלות חיות המשק שאנחנו אוכלים (בקר, תרנגולות וכו') גם הוא מבוסס על אותה החקלאות ולא על מרעה חופשי, שוב, פחות אומגה  3 ויותר אומגה 6  כל זה גורם לעליה בתהליכים דלקתיים שגורמים בהמשך למחלות קשות כגון סרטן, דמנציה ועוד. 

את הדברים הפשוטים האלו ידעו הסבים וההורים כבר פעם. הם היו נותנים לילדים שמן דגים עשיר באומגה 3 כדי לצמוח ולהתחזק. הם אולי לא קראו לזה אומגה 3  אבל הבינו והכירו בחשיבות שלו. כן, כפית שמן דגים בכל ארוחה כדי שתגדלו להיות ילדים חזקים. אז למה לא ללמוד מההורים והסבים שלנו? כל כך פשוט, כל כך יעיל וכל כך טוב.

"אבל זה מגעיל" אומרים לי אנשים, אני לא אקח שמן דגים! אי אפשר את זה בקפסולה ללא טעם? אז אני אומר לילדי את מה שאמרו לי סבי והורי "מגעיל זה בריא", והאמת, מהר מאוד המגעיל הופך לטעים וכבר לא רוצים לוותר על כפית שמן הדגים הנהדרת עם הארוחה.

כל כך הרבה מחקרים [1], ספרים וסקירות נכתבו על החשיבות של צריכת אומגה 3 שפשוט אין אפשרות להכיל את הכמות אז מי שרוצה יכול להתחיל לקרוא בספרים או במחקרים שנכתבו. גם המחקרים שבהם אנשים נטלו רק 1 גרם שמן דגים ביום הראו שיפור מסוים (לא מובהקות סטטיסטית אבל מדובר רק ב 1 גרם). לאנשים שסובלים מתהליכים דלקתיים קבועים בגוף או חולי סרטן פשוט חובה לצרוך את התוסף באופן יום יומי. אני הייתי מוסיף גם המלצה נוספת, חזקו בשמן פשתן וגם באכילה של דגים וירקות אורגניים.

אז תמיד לזכור,נכון,  אומגה 3  היא חומצה חשובה, אומגה 3  מורידה תהליכים דלקתיים וחשוב לצרוך אותה בכל יום, אבל לא פחות חשוב להיזכר בדברים הטובים שהיו פעם, לצרוך מזון בצורה הכי טבעים וגולמית שלו, לטעום טעמים, להריח ריחות ולזכור שהזכרונות של הטעמים והחוויות האלו מעצבים אותנו למי שאנחנו היום ואת ילדינו להיות בוגרים מאושרים יותר וחזקים יותר.

 

[1] יש כל כך הרבה ספרים ומידע שהחלטתי רק להוסיף כמה מחקרים וספרים בתחום האונקולוגיה:

* Omega-3 fatty acids in cancer/Alessandro Laviano מאמר מ 2013 שמציין את השיפור של שילוב כימותרפיה עם צריכת אומגה 3

* The Effects of Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids on Breast Cancer as a Preventive Measure or as an Adjunct to Conventional Treatments/ Matheus H. Theinel סקירה על אומגה 3 וסרטן שד, למרות הקושי להעשות מחקרים כאלו ולהשיג מסקנות חד משמעיות מצוין שצריכה מוקדמת מועילה למצבי גרורות.

*שני ספרים בעברית נהדרים למידע רב על אומגה 3, האחד- "יהיו מזונותיך תרופותיך"-פטריק הולפורד וג'רום ברן, והשני- "ובחרתם בחיים" של ד"ר אריה אבני.


Comments


bottom of page